DPLI (UPSI)
|

UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti : Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Jabatan : Komputeran
Semester : I
Sessi : 2012/2013
Kursus : Teknologi &
Inovasi Dalam Pendidikan
Kod : KPT4033
Jam Kredit : 3 [Dua (2) jam kuliah dan Dua
(2) jam amali]
Pra-syarat : Tiada
Butir-butir Pensyarah (Amali):
Nama :
Pn. Nadia Akma binti Ahmad Zaki
Email :
nadiaakma@fskik.upsi.edu.my
No. Telefon :
05-4505031
No. Bilik :
3A-3, Bangunan Malim Sarjana, UPSI
SINOPSIS KURSUS:
Kursus ini membincangkan konsep, teori, amalan dan perkembangan
teknologi pendidikan; penyediaan dan penggunaan media pengajaran; pemilihan dan
penilaian media pengajaran; isu semasa dalam teknologi pendidikan dan inovasi
semasa dalam pendidikan.
HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES) : (*Keseluruhan)
1. Menakrfikan teknologi pendidikan dengan tepat dan membincangkan
penggunaan teknologi yang sesuai dalam dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
|
2. Mengenalpasti
dan menerapkan kemahiran dalam penyediaan bahan bantu mengajar yang sesuai
untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
|
3. Menyediakan persembahan yang efektif dengan penggunaan teknik, ruang dan
peralatan yang sesuai.
|
4. Menilai dan memilih Alat dan Bahan Bantu Mengajar (ABBM) yang
sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
|
RUJUKAN UTAMA:
1. Lever-Duffy, J.,
McDonald, J.B., & Mizell AL. P. (2005). Teaching
and Learning with Technology (2nd Edition). Boston: Allyn & Bacon.
2. Roblyer, M.D. &
Edwards, J. (2005). Integrating Educational
Technology into Teaching (4th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice
Hall.
3. Heinich, R., Molenda,
M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning (7th Edition).
Columbus: Merrill Prentice Hall.
4. Zakaria Kasa &
Aida Suraya Md. Yunus (2001). Media
Teknologi Maklumat dalam Pendidikan. Serdang: IDEAL.
5. Yusuf Hashim &
Razmah Man (2006). Teknologi
Instruksional: Teori dan Aplikasi. Tanjong Malim: Pengarang.
6. Rozinah Jamaludin
(2003). Teknologi Pengajaran. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
7. Chapman, N. &
Chapman, J. (2004). Digital Multimedia.
John Wiley and Sons Ltd.
RUJUKAN TAMBAHAN:
1. Journal of
Educational Technology & Society http://www.ifets.info
2. Australasian Journal
of educational Technology http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet.html
STRUKTUR PENGAJARAN :
Kuliah & perbincangan, makmal, tugasan makmal dan pembentangan
kumpulan
PENILAIAN
Bil.
|
Penilaian
|
Pemberatan
|
1
|
Tugasan menyedia poster digital
|
10%
|
2
|
Penghasilan Koswer Pembelajaran
|
30%
|
3
|
Penghasilan Blog Pendidikan
|
20%
|
4
|
Peperiksaan akhir
|
40%
|
Jumlah
|
100%
|
PEMBAHAGIAN STUDENT LEARNING TIME
(SLT)
Peruntukan SLT Kursus = 120 jam
No.
|
Aktiviti
|
Jumlah Jam
|
1.
|
Kuliah
|
28
|
2.
|
Amali
|
40
|
3.
|
Tugasan-Digital poster, digital vedio, Pembangunan blog pendidikan
& Koswer
|
32
|
4.
|
Peperiksaan Akhir
|
20
|
Jumlah keseluruhan
|
120
|
GRED KURSUS:
Gred
|
Julat Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Gagal –Ulang Peperiksaan
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Gagal –Ulang Peperiksaan
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Gagal –Ulang Peperiksaan
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal – Ulang Kursus
|
JADUAL PENGAJARAN:
Kuliah
|
Tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Aktiviti
P & P
|
Rujukan
|
Minggu 1
|
·
Pengenalan kepada struktur kursus
·
Asas Teori (Behaviourist, Cognitive, Constructivist & Learning
Styles)
|
Menjelaskan:
Takrif teknologi dan inovasi
Asas teori-teori pembelajaran yang akan
diapplikasikan dalam proses menghasilkan ABBM
|
Kuliah
|
Ruj No 1,5 & 6
|
Minggu 2
|
·
Pengenalan Kepada Tek. Pendidikan
·
Takrif Teknologi & Inovasi
·
Prinsip rekabentuk visual
|
Menjelaskan
|
Kuliah
|
Ruj No 1,5 & 6
|
Minggu 3
|
·
Definisi rekabentuk instruksional
·
Sejarah rekabentuk instruksional
|
Menjelaskan
·
Maksud rekabentuk instruksional
·
Sejarah perkembangan rekabentuk instruksional
|
Kuliah
|
Ruj 1, 2 & 6
|
Minggu 4
|
·
Perancangan mengguna teknologi dalam P & P
o Merekabentuk dan perancangan penggunaan teknologi
dalam P & P berdasarkan Dynamic Instructional design model (DID)
o dan Teknologi Integration Planning Model (TIP Model)
|
Mengenalpasti
|
Kuliah
|
Ruj 1 & 2
|
Minggu 6 dan 6
|
·
CAI dan CII
·
Konsep
·
Ciri-ciri
·
Kekuatan dan
kelemahan
|
Menjelaskan maksud konsep CAI dan CII.
Menyenaraikan:
· Kelebihan penggunaan CAI & CII
· Kelemahan penggunaan CAI & CII
· Keperluan dalam penggunaan CAI & CII di sekolah
|
Kuliah
|
Ruj 1, 2 dan 3
|
Minggu 7 dan 8
|
·
Pengajaran dan Pembelajaran Dengan Teknologi Web
o E-Learning
·
Integrasi teknologi Internet dalam pendidikan.
o Enjin carian
o Jenis-jenis komunikasi
§ Emel
§ Instant messenger
§ News group
§ Forum
§ Chat
§ Listserv
§ Audio/Video conferencing
·
Perpustakaan digital
|
Mengenalpasti jenis-jenis pembelajaran berasaskan web.
Memilih web yang sesuai yang boleh digunakan sebagai
ABBM.
Menilai maklumat yang diperolehi daripada laman web.
Mengemukakan hasil integrasi teknologi internet dalam pendidikan.
|
Kuliah
|
Ruj 1, 2 dan
5
|
Minggu 9
|
·
Aplikasi Web dalam P&P
|
Membincangkan penggunaan aplikasi web dalam pendidikan (Blog, Google
Doc, sistem rangkaian sosial.. etc)
|
Kuliah
|
Ruj 1, 2 dan 3
|
Minggu 10
|
·
LMS
o Pengenalan
o Ciri-ciri
o Moodle/WebCT/MyGURU
|
Menjelaskan LMS, kelebihan dan kelemahannya
|
Kuliah
|
|
Minggu 11
|
·
Media Digital
·
Elemen Multimedia
o teks
o grafik
o audio
o video
o animasi
|
Mengenalpasti dan menklasifikasikan jenis-jenis media digital serta
menjelaskan ciri-ciri setiap media berkenaan dengan tepat.
Mengenal pasti dan memilih media digital yang sesuai
sebagai ABBM.
|
Kuliah
|
Ruj 3, 4 dan 7
|
Minggu 12
|
·
Multimedia dan Alat pengarangan
o Perisian Persembahan
o Alat pengarangan multimedia
|
Mengetahui, mengenalpasti dan memilih alat pengarangan multimedia yang sesuai untuk digunakan dalam
menghasilkan BBM
|
Kuliah
|
|
Minggu 13
|
·
Isu-isu
semasa dan teknologi masa hadapan dalam pendidikan.
|
Persembahan tugasan pelajar.
|
Sumbangsaran
|
|
Minggu 14
|
·
Isu-isu
semasa dan teknologi masa hadapan dalam pendidikan.
Contoh:
1. Kewujudan generasi
rangkaian (connected generation) dan kesannya terhadap pengajaran dan
pembelajaran
·
Apa yang dimaksudkan dengan generasi C
·
Jelaskan
keperluan generasi C dalam pengajaran dan pembelajaran
|
Persembahan tugasan pelajar.
|
Sumbangsaran
|
AMALI
Minggu
|
Topik
|
1-3
|
Membina
dan mengedit imej menggunakan Adobe Photoshop
·
Ciri-ciri
Adobe Photoshop
·
Penggunaan
fitur Adobe Photoshop
·
Penghasilan
poster digital untuk pendidikan.
·
Latihan : latihan amali bagi pengubahsuaian imej.
|
3-4
|
Mengedit
fail Audio menggunakan- Audacity
·
Pengenalan
tentang Audacity.
·
Penggunaan
fitur Audacity untuk mengedit fail audio
·
Membina
dan mengedit fail audio
·
Latihan : latihan amali bagi pengubahsuaian audio.
|
5-7
|
Video
Editing - Windows Movie Maker
·
Penerangan
berkenaan Windows Movie Maker.
·
Penggunaan
fitur-fitur Movie Maker
·
Mengedit
fail video
·
Latihan : latihan pengukuhan bagi penghasilan video pendek.
|
8-9
|
Pembinaan
koswer berasaskan Microsoft PowerPoint
·
Penerangan
berkenaan PowerPoint.
·
Penggunaan
fitur-fitur PowerPoint
·
Mengintegrasi
elemen multimedia yang telah dipelajari dalam PowerPoint
·
Membina
koswer pembelajaran
·
Tugasan : Penghasilan BBM berbentuk koswer pembelajaran.
§ PowerPoint akan digunakan sebagai platform
dalam penyediaan BBM (koswer).
|
10
|
Persembahan projek (Koswer Pembelajaran)
·
Rujuk
format pemarkahan yang disediakan dalam template tugasan.
·
Setiap
kumpulan perlu membentangkan hasil kerja mereka seolah-olah mereka mengajar
pelajar mereka di dalam kelas.
·
Galakkan
setiap ahli kumpulan membuat pembentangan agar tiada ahli yang pasif.
|
11-13
|
Penghasilan
Blog Pendidikan
·
Penerangan
berkenaan penghasilan blog
·
Membina templat
blog
·
Memuat
naik fail dalam blog
·
Pengurusan
blog
·
Tugasan : Penyediaan blog.
|
14
|
Persembahan
Projek (Blog)
|
Comments
Post a Comment