DPLI (UPSI)



Pengesahan Ketua Jabatan:






Tarikh:
 
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

RANCANGAN INSTRUKSIONAL

Fakulti                                    : Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Jabatan                       : Komputeran
Semester                    : I
Sessi                           : 2012/2013
Kursus                        : Teknologi & Inovasi Dalam Pendidikan
Kod                             : KPT4033
Jam Kredit                  : 3 [Dua (2) jam kuliah dan Dua (2) jam amali]
Pra-syarat                   : Tiada

Butir-butir Pensyarah (Amali):       
Nama                          : Pn. Nadia Akma binti Ahmad Zaki  
Email                           : nadiaakma@fskik.upsi.edu.my       
No. Telefon                  : 05-4505031
No. Bilik                       : 3A-3, Bangunan Malim Sarjana, UPSI

SINOPSIS KURSUS:
Kursus ini membincangkan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan; penyediaan dan penggunaan media pengajaran; pemilihan dan penilaian media pengajaran; isu semasa dalam teknologi pendidikan dan inovasi semasa dalam pendidikan.

HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES) : (*Keseluruhan)
1.  Menakrfikan teknologi pendidikan dengan tepat dan membincangkan penggunaan teknologi yang sesuai dalam dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
2.  Mengenalpasti dan menerapkan kemahiran dalam penyediaan bahan bantu mengajar yang sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
3.  Menyediakan persembahan yang efektif  dengan penggunaan teknik, ruang dan peralatan yang sesuai.
4.  Menilai dan memilih Alat dan Bahan Bantu Mengajar (ABBM) yang sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran.

RUJUKAN UTAMA:


1.    Lever-Duffy, J., McDonald, J.B., & Mizell AL. P. (2005). Teaching and Learning with Technology (2nd Edition). Boston: Allyn & Bacon.
2.    Roblyer, M.D. & Edwards, J. (2005). Integrating Educational Technology into Teaching (4th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
3.    Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning (7th Edition). Columbus: Merrill Prentice Hall.
4.    Zakaria Kasa & Aida Suraya Md. Yunus (2001). Media Teknologi Maklumat dalam Pendidikan. Serdang: IDEAL.
5.    Yusuf Hashim & Razmah Man (2006). Teknologi Instruksional: Teori dan Aplikasi. Tanjong Malim: Pengarang.
6.    Rozinah Jamaludin (2003). Teknologi Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
7.    Chapman, N. & Chapman, J. (2004). Digital Multimedia. John Wiley and Sons Ltd.


RUJUKAN TAMBAHAN:

1.    Journal of Educational Technology & Society http://www.ifets.info
2.    Australasian Journal of educational Technology http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet.html

STRUKTUR PENGAJARAN :

Kuliah & perbincangan, makmal, tugasan makmal dan pembentangan kumpulan
PENILAIAN
Bil.
Penilaian
Pemberatan
1
Tugasan menyedia poster digital
10%
2
Penghasilan Koswer Pembelajaran
30%
3
Penghasilan Blog Pendidikan
20%
4
Peperiksaan akhir
40%
Jumlah
100%


PEMBAHAGIAN STUDENT LEARNING TIME (SLT)

Peruntukan SLT Kursus = 120 jam

No.
Aktiviti
Jumlah Jam
1.
Kuliah
28
2.
Amali
40
3.
Tugasan-Digital poster, digital vedio, Pembangunan blog pendidikan & Koswer
32
4.
Peperiksaan Akhir
20

Jumlah keseluruhan
120




GRED KURSUS:

Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
 B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Gagal –Ulang Peperiksaan
D+
40 – 44
1.40
Gagal –Ulang Peperiksaan
D
35 – 39
1.00
Gagal –Ulang Peperiksaan
F
0 – 34
0
Gagal – Ulang Kursus





JADUAL PENGAJARAN:
Kuliah
Tajuk
Hasil Pembelajaran
Aktiviti
P & P
Rujukan
Minggu 1

·         Pengenalan kepada struktur kursus
·         Asas Teori (Behaviourist, Cognitive, Constructivist & Learning Styles)

Menjelaskan:
Ÿ Takrif teknologi dan inovasi
Ÿ Asas teori-teori pembelajaran yang akan diapplikasikan dalam proses menghasilkan ABBM
Kuliah
Ruj No 1,5 & 6

Minggu 2
·         Pengenalan Kepada Tek. Pendidikan
·         Takrif Teknologi & Inovasi
·         Prinsip rekabentuk visual


Menjelaskan
  • Sejarah dan perkembangan teknologi pendidikan
  • Prinsip-prinsip rekabantuk visual berkesan

Kuliah
Ruj No 1,5 & 6

Minggu 3

·         Definisi rekabentuk instruksional
·         Sejarah rekabentuk instruksional
Menjelaskan
·         Maksud rekabentuk instruksional
·         Sejarah perkembangan rekabentuk instruksional

Kuliah
Ruj 1, 2 & 6

Minggu 4

·         Perancangan mengguna teknologi dalam P & P
o   Merekabentuk dan perancangan penggunaan teknologi dalam P & P berdasarkan Dynamic Instructional design model (DID)
o   dan Teknologi Integration Planning Model (TIP Model)

Mengenalpasti
  • ciri-ciri, kekuatan dan kegunaan model Dynamic Instructional Design
  • kaedah, strategi dan teknik pengintegrasian teknologi yang tepat dan betul dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Kuliah
Ruj 1 & 2

Minggu 6 dan 6
·         CAI dan CII
·         Konsep
·         Ciri-ciri
·         Kekuatan dan kelemahan
Menjelaskan maksud konsep CAI dan CII.
Menyenaraikan:
·   Kelebihan penggunaan CAI & CII
·   Kelemahan penggunaan CAI & CII
·   Keperluan dalam penggunaan CAI & CII di sekolah
Kuliah
Ruj 1, 2 dan 3

Minggu 7 dan 8
·         Pengajaran dan Pembelajaran Dengan Teknologi Web
o   E-Learning

·         Integrasi teknologi Internet dalam pendidikan.

o   Enjin carian
o   Jenis-jenis komunikasi
§  Emel
§  Instant messenger
§  News group
§  Forum
§  Chat
§  Listserv
§  Audio/Video conferencing

·         Perpustakaan digital


Mengenalpasti jenis-jenis pembelajaran berasaskan web.


Memilih web yang sesuai yang boleh digunakan sebagai ABBM.

Menilai maklumat yang diperolehi daripada laman web.

Mengemukakan hasil integrasi teknologi internet dalam pendidikan.
Kuliah
Ruj 1, 2 dan 5

Minggu 9

·         Aplikasi Web dalam P&P

  • Komputer sebagai alat P&P
  • ICT dalam pembelajaran Konstruktif
  • etc.

Membincangkan penggunaan aplikasi web dalam pendidikan (Blog, Google Doc, sistem rangkaian sosial.. etc)
Kuliah
Ruj 1, 2 dan 3

Minggu 10

·         LMS
o   Pengenalan
o   Ciri-ciri
o   Moodle/WebCT/MyGURU





Menjelaskan LMS, kelebihan dan kelemahannya
Kuliah

Minggu 11

·         Media Digital
·         Elemen Multimedia
o   teks
o   grafik
o   audio
o   video
o   animasi

Mengenalpasti dan menklasifikasikan jenis-jenis media digital serta menjelaskan ciri-ciri setiap media berkenaan dengan tepat.

Mengenal pasti dan memilih media digital yang sesuai sebagai ABBM.

Kuliah
Ruj 3, 4 dan 7

Minggu 12

·         Multimedia dan Alat pengarangan
o   Perisian Persembahan
o   Alat pengarangan multimedia

Mengetahui, mengenalpasti dan memilih alat pengarangan multimedia  yang sesuai untuk digunakan dalam menghasilkan BBM

Kuliah

Minggu 13

·         Isu-isu semasa dan teknologi masa hadapan dalam pendidikan.


Persembahan tugasan pelajar.
Sumbangsaran

Minggu 14

·         Isu-isu semasa dan teknologi masa hadapan dalam pendidikan.


Contoh:

1.    Kewujudan generasi rangkaian (connected generation) dan kesannya terhadap pengajaran dan pembelajaran

·         Apa yang dimaksudkan dengan generasi C
·         Jelaskan keperluan generasi C dalam pengajaran dan pembelajaran

Persembahan tugasan pelajar.
Sumbangsaran






AMALI

Minggu
Topik
1-3
Membina dan mengedit imej menggunakan Adobe Photoshop
·         Ciri-ciri Adobe Photoshop
·         Penggunaan fitur Adobe Photoshop
·         Penghasilan poster digital untuk pendidikan.
·         Latihan : latihan amali bagi pengubahsuaian imej.
3-4
Mengedit fail Audio menggunakan- Audacity
·         Pengenalan tentang Audacity.
·         Penggunaan fitur Audacity untuk mengedit fail audio
·         Membina dan mengedit fail audio
·         Latihan : latihan amali bagi pengubahsuaian audio.
5-7
Video Editing - Windows Movie Maker
·         Penerangan berkenaan Windows Movie Maker.
·         Penggunaan fitur-fitur Movie Maker
·         Mengedit fail video
·         Latihan : latihan pengukuhan bagi penghasilan video pendek.
8-9
Pembinaan koswer berasaskan Microsoft PowerPoint
·         Penerangan berkenaan PowerPoint.
·         Penggunaan fitur-fitur PowerPoint
·         Mengintegrasi elemen multimedia yang telah dipelajari dalam PowerPoint
·         Membina koswer pembelajaran
·         Tugasan : Penghasilan BBM berbentuk koswer pembelajaran.
§  PowerPoint akan digunakan sebagai platform dalam penyediaan BBM (koswer).
10

Persembahan projek (Koswer Pembelajaran)
·         Rujuk format pemarkahan yang disediakan dalam template tugasan.
·         Setiap kumpulan perlu membentangkan hasil kerja mereka seolah-olah mereka mengajar pelajar mereka di dalam kelas.
·         Galakkan setiap ahli kumpulan membuat pembentangan agar tiada ahli yang pasif.

11-13
Penghasilan Blog Pendidikan
·         Penerangan berkenaan penghasilan blog
·         Membina templat blog
·         Memuat naik fail dalam blog
·         Pengurusan blog
·         Tugasan : Penyediaan blog.
14
Persembahan Projek (Blog)


Comments

Popular posts from this blog

Tugasan DPLI